کشف ارتباط بین چاقی و دیابت

 30 ژوئن 2014- درافراد چاق فقدان یک پروتئین که برای تنظیم قند خون ضروری است آنها را درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرارمی دهد. این پروتئین  یکی از اولین ارتباط  مولکولی بین چاقی ودیابت است که می تواند  به عنوان یک هدف برای درمان یا پیشگیری از دیابت  درافراد  چاق بکار گرفته  شود.

 دانشمندان  انستیتوی بیولوژی سلولی و مولکولی IMCB(زیرنظر آژانس علم، فناوری و تحقیقات  آ- استار) موفق به کشف  این ارتباط مولکولی بین چاقی و دیابت  شدند.

چاقی ودیابت دومشکل شایع سلامتی  هستند که جهان امروزه با آن مواجه است. بر اساس  آنالیزهای اخیر که در مجله ی لنست منتشر گردید نزدیک به یک سوم از جمعیت جهان چاق هستند یا دارای اضافه  وزن می باشند. چاقی خطر ابتلا  به دیابت را افزایش می دهد درحالیکه  آمار نشان دهنده ی ارتباط بین این دو بیماری است اما تاکنون مکانیسم این ارتباط مشخص نشده بود.

چگونه افراد چاق فاقد  پروتئین  NUCKSبه دیابت مبتلا می شوند

درآخرین تحقیقی که گزارش آن بصورت  آنلاین در مجله ی Cell Reportsمنتشر گردید محققان  مرکز IMCBپروتئینی بنام NUCKSراکشف کردند که در افراد  چاق وجود نداشت پروتئین NUCKSنفش کلیدی درسیگنالینگ انسولین  ایفاء می کند. مسیر پیام رسانی  انسولین  یک مسیر  بیوشیمیایی مهم است  که برای پاسخ به هورمون  انسولین  که مسئول  جذب گلوکز از خون برای تنظیم  مقدار قند  درخون  می باشد، ضروری است.

بدون وجود NUCKS، افراد چاق به انسولین  مقاوم شده و قادر به تنظیم  مقدار قند خون  خود بطور موثر نیستند. این موضوع  سبب می شود بدن آنها بطور دائم  قندخون بالا را تجربه کند  این وضعیت آنها را مستعد ابتلا به دیابت می کند. این یافته  توسط کنسرسیوم تصویر برداری زیستی SBICبا استفاده  از تکنولوژیهای جدید تصویر برداری زیستی و مشخصات متابولیکی برای تعیین پارامترهای چاقی و دیابت تایید گردید.

پروتئینNUCKSسر نخ مهمی برای کنترل ابتلا به دیابت درافراد چاق است. این اولین ارتباط  مولکولی بین چاقی ودیابت است و زمینه های جدیدی از تحقیقات را به منظور شناسایی  داروها یا تغییرات شیوه ی زندگی مانند عادات تغذیه ای و ورزش که می تواند  مقدار NUCKSرا به سطح  طبیعی  آن در بدن  بازگرداند، بروی  دانشمندان گشوده است.

دکتر Vinay Tergaonkarمدیر مرکز IMCBوسرپرست محققان این پژوهش می گوید: این موضوع  یک هشدار جدی است که چاقی عامل خطر بزرگی برای بسیاری از بیماریها از جمله دیابت است، شناسایی این پروتئین گامی به  سوی  از بین بردن یکی از این عوارض  در افراد  چاق است.

دکتر Tergaonkarمی افزاید: سالانه  میلیاردها دلار صرف مقابله با بیماریهای متابولیک و داروهای دیابت می شود، این یافته ها پیامدهای درمانی بسیار زیادی خواهد داشت نه تنها درمورد  دیابت در افراد چاق بلکه  برای دیابت  درکل افراد جامعه .

پرفسور Hong Wanjinمدیر اجراییIMCBمی گوید: انستیتوی IMCBبر روی مکانیزمهای  مولکولی بیماریها متمرکز شده است این مکانیزم ها می تواند به  ابداع درمانهایی برای بیماریهای شایع  انسانی  کمک کند، ما درباره ی  کشف این ارتباط  مولکولی بین این دو مشکل بهداشتی شایع بسیار هیجان زده ایم  شیوع  اختلالات متابولیک نظیر دیابت  و چاقی هر ساله  رو به افزایش است و این یافته ها می تواند  برای ابداع  روشهای  درمانی جدید در آینده  با ارزش باشد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140630094850.htm